Dossier Parkeren: parkeerdrukonderzoek en POET regeling
Toelichting Vogelwijk parkeerdruk onderzoek september 2021
In september 2021 hebben er op dinsdag, donderdag en zaterdag parkeertelling plaatsgevonden in de ochtend, middag, avond en nacht. Dit onderzoek is door een extern bureau gedaan in opdracht van de gemeente. Hierdoor heeft de gemeente een actueel overzicht van de parkeerdruk in de Vogelwijk. De uitkomsten zijn voor de gemeente aanleiding om parkeerregulering in de Vogelwijk verder te onderzoeken. Op verschillende momenten is de parkeerdruk in een groot gedeelte namelijk boven de 90%.
Na beoordeling van de verkeerscommissie lijken de tellingen min of meer overeen te komen met wat wij zelf dagelijks kunnen waarnemen. De bezettingsgraad die de gemeente berekend heeft lijkt structureel wat lager uit te vallen dan de werkelijke situatie doordat de gemeente behoorlijk optimistisch rekent ten aanzien van het beschikbare parkeerplaatsen. Het kleuren kaartje van de wijk lijkt dus in het ‘echt’ nog iets donkerder te kleuren.
Voor de fijnproevers:
In het bestand ‘Vogelwijk Parkeertellingen september 2021’ treft u per telmoment een kleurenkaartje aan van de parkeerdruk.
In het Excelbestand ‘Parkeerdruk onderzoek september 2021’ treft u de individuele wegvakken, de door de gemeente bepaalde parkeercapaciteit en de gedane tellingen aan. Elke tab is de situatie van één van de telmomenten van die dag.
Om de situatie bij uw voordeur te kunnen bepalen heeft u het derde bestand nodig: ‘Vogelwijk wegvaknummers’. Op dit kaartje kunt u het wegvaknummer vinden van het wegvak dat u interesse heeft.
Voorbeeld:
Het wegvak pal voor de ingang van het Rodekruis Ziekenhuis is 12476. In het Excelbestand zoekt u onder kolom B (Sectie_Mob) dit wegvaknummer op. In kolom F ziet u dat de gemeente in dit wegvak uitgaat van 29 parkeerplaatsen waarvan 5 Taxi plaatsen. De gemeente goochelt hier soms met de cijfers. Hoewel de gemeente afgerond op basis van de standaard lengte op 24 parkeerplaatsen uitkomt, gaat men in kolom AA uit van een capaciteit van 27 parkeerplaatsen. Evenwel, bij het bepalen van de parkeerdruk gaat men in kolom AI weer uit van de genoemde 29 plaatsen (dus inclusief de Taxiplaatsen) . Met een op zaterdagnacht (tab 8272_za_01) gedane telling van 24 voertuigen in kolom AJ komt men hier dus op een bezettingsgraad van 83% uit. Het is logisch is dat de parkeerplaatsen van de Taxi’s leeg zijn. Men zou hier dus beter op een bezettingsgraad van 100% moeten uitkomen.
Toelichting POET (parkeren op eigen terrein) regelgeving
Er is veel verwarring over de toepassing van de z.g. POET regeling (parkeren op eigen terrein). De verkeerscommissie stelt zich op het standpunt dat de POET regeling niet van toepassing zou moeten zijn in de Vogelwijk, aangezien de parkeeroverlast veroorzaakt wordt door verkeer uit omliggende wijken.
De gemeente blijkt op 1 januari van dit jaar de “Verordening parkeerregulering en parkeerbelastingen Den Haag 2022 (RIS309977)” te hebben vastgesteld. Deze regeling is minder duidelijk dan de voorloper van deze regeling (Beleidsregels parkeervergunningen 2015).
Wij verwijzen naar artikel 4.1.4 voor uitleg van de POET regeling. De in artikel 4.1.4 paragraaf 3 genoemde overzichtslijst (hoe POET wordt toegepast) hebben we bij de gemeente opgevraagd. Een definitie voor een parkeerplaats hebben we vooralsnog niet in de regeling aangetroffen.
Verder verwijzen we naar artikel 4.2.1. (Bewonersvergunning) specifiek paragraaf 4, 5 en 6. Hierin staat dat het college ten hoogste 3 vergunningen verleent maar daar het aantal parkeerplaatsen op eigen terrein van aftrekt. Heeft u één parkeerplaats op eigen terrein dan wordt voor de 2e auto een vergunning verleent tegen het 2e tarief. De eerste auto wordt immers geacht op eigen terrein te staan.
Bijlage overzicht: * pdf met de grafische weergave van de parkeerdruk * Excel met de feitelijke tellingen * PDF kaartje met de wegvaknummers (om de Excel met de situatie voor je deur te kunnen verbinden) * Nieuwe regeling parkeervergunningen 2022
Ga naar de enquête Draagvlak onderzoek Parkeren Vogelwijk
6 commentaar
Ik vind het draagvlakonderzoek eenzijdig, er wordt alleen naar betaald parkeren gekeken. Ook is de oorzaak van het probleem me niet duidelijk. Zijn er te veel auto’s per huishouden, zijn het voornamelijk parkeerders uit aanpalende wijken, worden de plekken inefficiënt benut? Of is het het gevolg van het niet handhaven van de apv? Waarschijnlijk een combinatie hiervan, maar hoe ziet die eruit?
Ook word ik als bewoner in de enquête niet geïnformeerd over welke alternatieven zijn onderzocht en waarom deze niet haalbaar of wenselijk zijn. Is dat eigenlijk de taak van de gemeente of de wijkvereniging? Een ondergrondse parkeergarage is te duur, een blauwe zone is niet verdedigbaar ten opzichte van andere wijken die dit niet hebben, en bovendien is de handhaving hierop een onvoorziene kostenpost zonder dekking vanuit parkeertarieven, etc.
Als er tegen wordt gestemd, worden dan andere alternatieven opnieuw onderzocht? Met andere woorden, denkt de wijkvereniging dat deze enquête de voorlopig enige kans is dat de gemeente iets aan de parkeerdruk gaat doen?
Bij betaald parkeren moet je ook handhaven. Maar dat wordt natuurlijk van het parkeergeld betaald…
Wanneer degene in noord maar een auto zou hebben en deze op zijn /haar oprit zou zetten, de 2e auto op het Westwood parkeerterrein , de flatbewoners op hun parkeerterrein tussen de flats eventueel met nieuwe parkeervakken, hoe zou het er dan uitzien? Wij, omg. Haviklaan , Ooievaarlaan hebben tegen gestemd dus ik denk, velen met ons omdat wij er niets van ervaren.
De Vogelrijk heeft per hectare een zeer laag aantal adressen, zeker in vergelijking met de ons omliggende wijken. De Vogelwijk heeft meer dan genoeg parkeerplaatsen voor haar bewoners. Op Google street view, waar u terug in de tijd kunt reizen, had de Vogelwijk voor het invoeren van betaald parkeren om ons heen geen parkeerprobleem. Gaat u eens virtueel staan op de hoek van de Sportlaan en de Houtrustlaan en kijk om u heen en schuif de tijdbalk eens 10 of 15 jaar terug!
De Verkeerscommissie heeft in de gesprekken met de gemeente altijd aangegeven dat de wijk geen parkeerprobleem heeft maar een overlast probleem dat is veroorzaakt door de gemeente met het invoeren van parkeer regimes om ons heen. We vragen om een maatwerk oplossing die hier rekening mee houdt, maar krijgen daar geen gehoor… Het parkeerbeleid van de gemeente is volkomen begrijpelijk vanuit het perspectief van een volle binnenstad maar biedt geen enkel perspectief voor wijken die last hebben van het waterbed effect. Dat lijkt ambtelijke kortzichtigheid en politieke onwil. Door de wijk genoten tegen elkaar op te zetten stevenen we nu af op een uitzichtloze situatie voor een deel van de wijk.
dank voor jullie standpunt dat we alleen een overlastprobleem hebben van geparkeerde auto’s van buiten de wijk. dat deel ik . op zich kan betaald parkeren vanaf 18.00 dit tegen gaan. maar verplicht dan niet tot parkeren op eigen terrein. de poet regeling is onaanvaardbaar er is ruimte genoeg op de openbare weg voor buurtbewoners en gasten. de wijk is geen overloop gebied en ga dat tegen met een beperkt pakket
Wat niemand zich schijnt te realiseren is dat zodra er betaald parkeren wordt ingevoerd er ook niet meer vóór maar alleen nog óp de eigen oprit geparkeerd mag worden; parkeren voor een inrit is in de hele stad verboden. Er worden bekeuringen uitgedeeld in wijken waar betaald parkeren is omdat daar parkeercontroles zijn.
Hierom en vanwege de idiote Poet regeling heb ik ernstige bezwaren tegen betaald parkeren. Voor de Vogelwijk wordt echt geen uitzondering op de Poet regeling gemaakt; dan is het hek van de dam in de rest van de stad.
Als er dan toch betaald parkeren moet komen is er een makkelijke oplossing beschikbaar; geen bekeuringen uitdelen aan auto’s die op adressen in de eigen wijk staan geregistreerd. Dat is eenvoudig te regelen omdat de controle door camera-auto’s wordt gedaan die gekoppeld zijn aan de kentekenregistratie. Het vergunningensysteem kan dan in de hele stad afgeschaft worden.