(Uitgave october 2019: door Fred van der Burg en Stef Tours, Verkeerscommissie Vogelwijk)
In het septembernummer van het wijkblad heeft de verkeerscommissie verslag gedaan van de ontwikkelingen op verkeers- en parkeergebied in onze contreien (zie ook de de website). Bovendien deed de commissie een oproep om mee te doen aan een enquête over de parkeersituatie in de wijk. De eerste resultaten van deze enquête zijn inmiddels binnen, maar wie nog niet aan het onderzoek heeft deelgenomen, krijgt daar dezer dagen nog alle kans voor.
Ruim 200 wijkbewoners namen de afgelopen maand de moeite om de vragenlijst in te vullen. Dat lijkt niet veel op zo’n 1700 leden van de wijkvereniging, maar het geeft alvast een globale indruk van wat er speelt. Om nog meer reacties te kunnen verzamelen, zal de enquête nog een maand ‘openstaan’. Hierbij nogmaals de QR-code en de link naar de enquête.
Wie niet met z’n mobiele telefoon van bovenstaande code gebruik kan maken, krijgt de enquête ook voorgeschoteld na het klikken op het volgende webadres https://www.survio.com/survey/q/M9I4C1O0A6J3D6J7U
Toegenomen parkeerdruk
In circa 75% van de reacties die tot nu toe binnenkwamen, wordt bevestigd dat de parkeerdruk in de Vogelwijk sinds het invoeren van betaald parkeren in de ons omringende wijken enorm is toegenomen. Er wordt hinder ondervonden van busjes, campers in vele soorten en maten, aanhangers, vrachtautootjes en ‘hobbyauto’s’.
Ook zijn er bewoners van naburige wijken die twee personenauto’s bezitten en niet willen opdraaien voor de hoge kosten van een parkeervergunning voor een tweede auto. Daarom zetten ze hun extra voertuig maar in de Vogelwijk. Uit de enquêteresultaten tot op heden komt naar voren dat zo’n 54% van de deelnemers voor het invoeren van betaald parkeren is en 40% tegen. Ongeveer 5% weet het niet.
Hierbij passen enkele kanttekeningen. De voorstemmers bevinden zich vooral in het deel van de wijk tussen de Houtrustweg en de Kwartellaan. Verder worden geen duidelijke uitspraken gedaan over het tijdstip van de dag waarop voor parkeren zou moeten worden betaald. Gelet op de overlast van langparkeerders van elders zou dat vooral in de avond of nacht moeten zijn.
Parkeren Nieboerweg Duindorp
Een ander punt op parkeergebied is de situatie op de Nieboerweg bij Duindorp. Hier is voorafgaand aan het invoeren van betaald parkeren in Duindorp een gratis parkeerstrook aangelegd op het Duindorpse deel van de Nieboerweg, tussen de Duivelandsestraat en de Vlielandsestraat. Voor parkeren op deze strook zal binnen afzienbare tijd echter ook moeten worden betaald. Dat is het gevolg van een motie die de gemeenteraad op 18 juli j.l. heeft aangenomen. In deze motie wordt B&W verzocht het genoemde deel van de Nieboerweg toe te voegen aan de betaald-parkeren-zone van Duindorp. Uit onderzoek is gebleken dat zo’n zestig procent van de daar geparkeerde auto’s afkomstig is uit andere buurten dan Duindorp. Er zijn op die strook overigens geen auto’s uit de Vogelwijk gesignaleerd.
Wethouder Robert Van Asten (Mobiliteit) heeft begrip voor de motie. In Duindorp zijn veel meer auto’s dan beschikbare parkeerplaatsen. De gemeente heeft onderzocht hoe de door de Duindorpers ervaren parkeerproblemen kunnen worden opgelost. De invoering van betaald parkeren op het Duindorpse deel van de Nieboerweg bleek een mogelijke optie. Dit zal echter zonder twijfel de parkeerdruk in de Vogelwijk doen toenemen.
Langere parkeerheffingstijd
Verder wil de gemeente binnenkort in Duindorp een ‘draagvlakpeiling’ houden over verlenging van de periode waarop voor parkeren moet worden betaald: van 18.00 tot 24.00 uur (huidige situatie) naar 13.00 tot 24.00 uur, en dat zeven dagen per week. Als deze maatregel doorgang vindt, zal dat ook gevolgen hebben voor de Vogelwijk. Voertuigen van allerlei pluimage die nu nog ’s middags gratis in Duindorp kunnen worden gestald, komen dan ‘onze’ kant op. Deze situatie is vergelijkbaar met de recente wijziging van het parkeerregime op de Houtrustweg (langs het kanaal) die heeft geleid tot een toename van geparkeerde bedrijfsauto’s en aanhangers in de Vogelwijk. De vraag rijst welke maatregelen er dan genomen kunnen worden om deze effecten tegen te gaan. Wij hebben immers bovenal de leefbaarheid van onze wijk als doel.
Voorafgaand aan de besluitvorming wil de wethouder graag in overleg met wijkvereniging De Vogelwijk. De verkeerscommissie pakt deze uitnodiging met beide handen aan.
Wordt vervolgd
2 commentaar
Mij is gebleken dat de beschikbare parkeerenquete niet representatief en objectief kan zijn. Het is namelijk mogelijk dat de enquête door een deelnemer meerdere keren opnieuw kan worden ingevuld en succesvol kan worden verzonden. Beïnvloeding van de deelname en de uitslag is daardoor op eenvoudige wijze mogelijk. Naar mijn mening is deze enquête dan ook zonder waarde.
Het is mogelijk de resultaten te beïnvloeden door met verschillende apparaten de enquête in te vullen. Dit is niet te voorkomen. Vanuit een zelfde IP-adres kan de enquête slechts één keer worden ingevuld. Zoals aangegeven is de enquête uitgezet om een beeld te krijgen. De kansen voor beïnvloeding van de resultaten door vóór of tegenstanders zijn even groot. Elke wijkbewoner mag zijn mening geven en we gaan er vanuit dat daar zorgvuldig mee wordt omgegaan. Voor de goede orde: Het regime voor (betaald) parkeren wordt vooralsnog door de gemeente vastgesteld op basis van de gemeten parkeerdruk. Die veranderd door wijzigingen om ons heen zienderogen maar verschilt nog enorm van laan tot laan. De voorlopige conclusie is dat de lasten van het parkeerbeleid van de gemeente afgewenteld worden op een deel van de wijk.