Op zondagavond 3 november is de enquête van de verkeerscommissie over het al dan niet ervaren van parkeerproblemen in de Vogelwijk gesloten. Wijkbewoners hebben ruim twee maanden de tijd gehad om aan te geven of – en zo ja, hoe – ze parkeerdruk in de wijk ervaren. In totaal zijn er 765 reacties binnengekomen. De verkeerscommissie dankt iedereen die de moeite heeft genomen de enquête in te vullen. De volledige enquête is hieronder terug te vinden.
Uitkomsten van het onderzoek
-
-
- 62% geeft aan een toegenomen parkeerdruk in de Vogelwijk te ervaren.
- In 48,8% van de reacties wordt aangegeven dat men hier overlast van ervaart. Daarentegen zegt 51,2% geen overlast te hebben.
- De vraag of een bepaalde situatieschets van toepassing is geeft het volgende beeld:
Ik ervaar géén overlast van de toegenomen parkeerdruk 41%
Ik kan bij mijn woning overdag moeilijk een parkeerplaats vinden 20%
Ik kan bij mijn woning na 18:00 uur moeilijk een parkeerplaats vinden. 34%
Bij mijn woning staan campers, ‘hobby-‘ of buitenlandse auto’s langdurig geparkeerd 33%
Bij mijn woning parkeren aan het eind van de dag en in het weekend auto’s en busjes uit omliggende wijken 39%
De parkeerdruk is bij mij hoog, maar ik denk niet dat het met betaald parkeren in andere wijken te maken heeft 6%
Geen van bovenstaande 7%
(n.b. meerdere antwoorden waren mogelijk)
- Bij het invullen van de postcode is 69 keer een onvolledige postcode of een postcode buiten de wijk opgegeven (8x). Als we deze 69 apart bekijken, komen de reacties op een tiende na overeen met het totale beeld van vraag 5.
- Bij de open vraag is een keur aan reacties gegeven, variërend van pleidooien voor betaald parkeren tot onverbloemde bezorgdheid of boosheid over eventuele invoering van betaald parkeren.
Nadere analyse
De verkeerscommissie heeft geanalyseerd waar de meeste parkeeroverlast ervaren wordt. De overlast komt vooral voor in het deel van de wijk dat wordt omsloten door de Bloemenbuurt, Bomenbuurt, Statenkwartier en Duindorp. De grootste problemen worden ervaren door bewoners van de Houtrustweg, de Sportlaan, Mezenlaan/-plein, Houtrustlaan, Nachtegaalplein, Sijzenlaan en Nieboerweg. Ten zuiden van de Patrijslaan neemt de overlast duidelijk af, al zijn er nog enkele reacties over hinder door dagjesmensen op de De Savornin Lohmanlaan en Laan van Poot.Betaald parkeren?
Tegenstanders van betaald parkeren vinden we in de gehele wijk, maar vooral in de nu nog parkeerluwe lanen. Als we de wijk opsplitsen, waarbij de Kwartellaan als scheidslijn fungeert, dan versterkt dit het beeld dat er in het zuidelijk deel van de wijk van een heel andere parkeersituatie sprake is dan in het noordelijke deel. (De 69 onvolledige postcodes zijn hierbij buiten beschouwing gelaten).
Uit de antwoorden op de vraag ‘Bent u voor betaald parkeren?’ is dan deze uitkomst af te lezen:
In het noordelijke deel speelt de kwestie meer, hetgeen is af te leiden uit het grote aantal reacties (500). De stemmen voor of tegen betaald parkeren staken hier nagenoeg!
Conclusies
De verkeerscommissie benadrukt dat de enquête een inventariserend karakter heeft. Het is aan de gemeente om beleidsmatige keuzen inzake dit onderwerp te maken. Dit zal de gemeente overigens nooit doen zonder daar zelf onderzoek naar te verrichten en het draagvlak te meten. De huidige door veel Vogelwijkbewoners ervaren parkeerdruk is echter onmiskenbaar een gevolg van het parkeerbeleid van de gemeente. De gemeente is zich ervan bewust dat ze hierbij een probleem van de ene naar de andere wijk verplaatst. Bewoners die hiervan de dupe zijn, kunnen zich hier nauwelijks tegen verweren.
De Vogelwijk is een wijk met een van de laagste aantallen woningen per hectare van Den Haag. In theorie zou er ruim voldoende parkeergelegenheid moeten zijn. Met het invoeren van betaald parkeren in de ons omringende wijken is dat beeld erg aan het veranderen, al hebben delen van de Vogelwijk nog nergens last van.
Overigens wordt een deel van de parkeerdruk ook veroorzaakt door het relatief grote autobezit van Vogelwijkbewoners en mede doordat hier en daar maar aan één kant van een laan mag/kan worden geparkeerd.Theorie en praktijk
Specifieke delen van de wijk ervaren echter serieuze parkeeroverlast. Als de bewoners van de omliggende wijken evenwichtiger gebruik zouden maken van de parkeergelegenheid in de Vogelwijk, zou er op dit moment mogelijk een voor iedereen redelijk aanvaardbare situatie zijn. Maar zo werkt het in de praktijk niet. De verkeerscommissie maakt zich ernstige zorgen dat op dit punt de lasten zo ongelijk verdeeld zijn. Als de parkeerdruk toeneemt tot boven de 100% heeft dit namelijk een groot effect op de verkeersveiligheid. Op met name de noordelijke Sportlaan en op de Nieboerweg worden de hoogste rijsnelheden gemeten en wordt de overzichtelijkheid van zijstraten en uitritten negatief beïnvloed door geparkeerde busjes, campers of auto’s die half voor een uitrit staan. Deze situatie zullen we met klem onder de aandacht van de gemeente brengen in de hoop dat de gemeente prioriteit wil geven aan het veiliger maken van deze routes.Toekomst
Er is géén sprake van een stabiele situatie. De komende jaren zal de gemeente het betaald parkeren zonder twijfel uitbreiden. Van maatregelen in Morgenstond en Ypenburg zal de Vogelwijk naar verwachting geen extra hinder ondervinden. Wel mogen echter effecten worden verwacht van het uitbreiden van het betaald-parkeerregime in Scheveningen-haven en Duindorp. De wijkvereniging zal zich verzetten tegen het uitbreiden van het betaald parkeren op het deel van de Nieboerweg dat over het duin richting de Westduinweg loopt. De kans dat deze strook bij de parkeerzone van Duindorp wordt getrokken is evenwel heel groot.
Daarnaast zal na de reconstructie van de Mient (eind 2020) het parkeren in de Bloemenbuurt duurder worden. Waar bewoners daar nu slechts enkele euro’s per vergunning per maand betalen, gaat dan het normale tarief gelden. Deze maatregelen zullen naar verwachting de parkeersituatie in de Vogelwijk negatief beïnvloeden. De verkeerscommissie blijft daarom de vinger aan de pols houden.
Tot slot roept de verkeerscommissie iedereen op om onveilige of overlast gevende situaties te melden bij de gemeente (denhaag.nl/nl/meldingen of bel 14070). Ook kunt u meldingen doen via uw telefoon door de app “BuitenBeter” te downloaden en in te vullen voor een melding. Alleen zo kunnen we gericht om handhaving van bestaande (parkeer)regels verzoeken.Interactief overzicht van de antwoorden
Voor een volledige overzicht van de resultaten van de enquête kunt u gebruik maken van de volgende url(link): map enquête betaald parkeren vogelwijkVerslag van de enquête
Het verslag kunt u desgewenst lezen of downloaden op: Verlag enquête betaald parkeren
-